سوغات تایلند/بیماری رایتر
جوان 24 ساله ای به علت ضایعات پوسته دار سرآلت تناسلی(حشفه GLANS) و ضایعات چرکی پابه اینجانب مراجعه کرده بود. ولی بیمار علاوه بر آن از درد پاشنه و کف یک پا هم اظهار ناراحتی می کرد و برای درمان آن از بروفن استفاده می نمود. پس از معاینه بیمار و گرفتن شرح حال معلوم شد یک ماه است از سفر گردشی به تایلند مراجعت نموده اند و در آنجا چند روزی دچار سوزش و درد و کمی ترشح از مجرای ادرار گشته که با مصرف آنتی بیوتیک فعلا" ظاهرا" ناراحتی برطرف شده است. ضمنا" بیمار برای ضایعات کف پا و روی آلت تناسلی به تصور ابتلا به بیماری قارچی پماد کلوتریمازول مصرف می کرد و اظهار می داشت همزمان با این ناراحتی ها حالت سرماخوردگی داشته و اصولا" سرحال نبوده و احساس کسالت داشته ضمنا"احساس ضعف بدنی و کوفتگی عضلانی و گاهی تب هم دارد اما درجه حرارت بدن ایشان طبیعی است. ضایعات روی آلت با BALANITIS CIRCINATA و ضایعات کف پا با KERATODERMA BLENORRHAGICA و درد پاشنه و کف پا با ENTHESOPATHY منطبق بود که با اضافه کردن عفونت مجرای ادرار سندرم رایتر (REITER SYNDORM) برای ایشان بهترین تشخیص می باشد. (از تریاداورتریت- آرتریت وکنژنکتیویت 2 عدد اول آن موجود بود) ضمن آنکه علایم پوستی این بیماری هم که خیلی کاراکتریستیک هستند در ایشان وجود داشت. البته برای تشخیص قطعی بیماری رایترتست آزمایشگاهی خاصی وجود ندارد و جمع بندی مجموعه علایم و سیر بیماری آنرا اثبات می کند. مخاط دهان و چشم و ناخن های بیمار طبیعی بودند. بتدریج به بیمار تفهیم گردید که علایم شبه سرماخوردگی ایشان سرماخوردگی نیست و همین علایم شبه سرماخوردگی هر گاه طولانی شدند می تواند پیش در آمد بیماریهای مهمی مانند کلاژنوزها – سرطان و یا AIDS باشد هم چنین برای بیمار روشن کردیم که ضایعات موجود روی آلت تناسلی و کف پاها هم قارچ نیستند بلکه همه این علایم مربوط به همان عفونت مجرای ادراری تناسلی ایشان می باشد که ظاهرا" خوب شده است. برای بیمار آزمایش فرمول شمارش وسدیمانتاسیون و RFوANAوANTI DNA و آزمایشات لازم برای سایر بیماریهای آمیزشی مانند سوزاک و سیفیلس و AIDS درخواست گردید و به ایشان توصیه شد به متخصص چشم ورماتولوژی برای کنترل عوارض چشمی و مفصلی این عارضه مراجعه نمایند. نکته قابل توجه این است که بیماریهای آمیزشی حالتی مثل گرگ دارند و به طور دسته جمعی به شکار حمله می کنند لذا در مواجهه با شخص مبتلا به یکی از این بیماریها باید سایر آنها را نیز که بالغ بر 20 بیماری می باشند در نظر داشت. امروزه به جهاتی اسم سندرم رایتر را تغییر داده و بیشتر آنرا REACTIVE ARTHRITIS می نامند. این بیمای بیشتر در افراد HLA-B27 پیش می آید. یعنی روی زمینه ژنتیک خاص به دنبال یک عفونت مجرای ادراری یا حالت اسهالی واکنش ایمونولوژیک خاصی با تظاهرات مفصلی و پوستی و چشمی پیش می آید. وجه تسمیه کراتودرما بلنوراژیکااین است که قدیم فکر می کردند اینها از تظاهرات پوستی سوزاک است که صحت ندارد معذالک این اسم همچنان باقی مانده است. اگر چه این کسالت در آقایان بیشتر است ولی در خانمها هم ایجاد می شود و حتی در کودکان هم شرح داده اند. جرمهای مولد عفونت مجرای ادراری بیشتر کلامیدیا و جرمهای مولد اسهال بیشتر شیگلا-سالمونلا- COMPLYOBACTERو... است. نکته جالب دیگر فراوانی همراهی این بیماری با بیماری AIDS و شدت وحدت آن در نزد مبتلایان به AIDS می باشد. با وجود آنکه ظاهرا" تصور می شد در مبتلایان به ایدز بعلت کاهش تعداد T CELL باید این بیماری کمتر عارض گردد اما موضوع برعکس است زیرا گرفتاری T CELL در رایتر گرفتاری سلولهای T8 است. گرچه گرفتاری پوستی و مفصلی بیماری رایتر ممکن است طولانی و ناراحت کننده باشد ولی عوارض چشمی آن جدی تر بوده در صورت غفلت می تواند موجب کوری گردد(اووئیت و گرفتاری عصب چشمی) علاوه بر اینها سایر دستگاهها مانند دستگاه گوارش و قلب و کلیه و سیستم عصبی مرکزی هم گاهی در این بیماری گرفتار می شوند. در خاتمه گرچه این بیمار بر اثر عدم رعایت مسائل بهداشتی در تایلند گرفتار این عارضه گردیده بود اما این عارضه مخصوص تایلند نیست و در همه جای دنیا من جمله کشور خود ما هم هر گاه مسائل بهداشتی رعایت نگردد عارض می شود.