تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری آمیزشی است که قدیمها فقط توسط نوع 2 تبخال منتقل می شد ولی امروزه که آمیزش دهانی هم زیاد شده هم دهان و لب ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوند وهم دستگاه تناسلی ممکن است به تبخال معمولی در اثر ویروس نوع 1 مبتلا گردد ودرهر حال اگر بار اول باشد که این ویروس وارد بدن می شود در پوست یا مخاط تاولهای ریز به شکل دسته جاتی جدا از هم ظاهر می شود. ممکن است غدد لنفاوی آن منطقه بزرگ وحساس شود و بیمار دچار علائمی شبیه آنفولانزا مانند سردرد، تب ، ضعف ودرد عضلانی گردد. واما اگر تبخال به شکل حملات تکراری و عود کننده باشد معمولا تاولها درهمان منطقه قبلی ظاهر می شوند ولی بیماری سبکتر است یعنی تعداد تاول کمتر و بهبود آن سریعتر است وعلائم شبه آنفولانزا دیگر پیش نمی آید. جالب است که هربار پیش از بروز تاولها شخص از پیدایش آن باخبر می شود .

علائم خبری مثل خارش و سوزش و سنگینی و سوزن سوزن شدن نشانه بروز یک حمله جدید درهمان منطقه می باشد. حالت تکراری این بیماری اثرات روحی بدی برای بیمار دارد که از بداخلاقی وعصبانیت تا افسردگی وخودکشی تغییر می کند زیرا بیمار علاوه براین تغییرات خلقی ازانجام عمل زناشویی رنج برده وترس از دست دادن شریک جنسی وانتقال بیماری به او و درصورت حاملگی خطر انتقال بیماری به جنین او را آزار می دهد. این بیماری درمان ریشه کنی وقطعی ندارد و داروهای موجود فقط سیر بیماری را سبک و کوتاه کرده و تعداد حملات را کاهش و ترشح ویروس و خطر سرایت راکاهش می دهد و از عوارضی مانند احتباس ادرار و مننژیت جلوگیری می نماید . در موارد شدید باید دارو داخل رگ تزریق شود. استعمال طولانی دارو سبب مقاومت ویروس می گردد. تجویز اسیکلوویر 200 میلی گرم 5 بار در روز به مدت 5 روز و یا 400 میلی گرم 3 بار درروز به مدت 5 روز و یا 800 میلی گرم 3 بار در روز به مدت 2 روز برای درمان کافی است. پماد اسیکلوویر فایده ای ندارد. برای جلوگیری از تعداد حملات باید دارو را به مدت طولانی از چندماه تا چندسال مصرف کرد که خطر ایجاد ویروسهای مقاوم رادارد. 2 داروی Femciclovir وValaciclovir داروهای جدیدتری می باشند که مدت اثر آنها دربدن طولانی تر است ومصرف 1 یا 2 بار در روز کافی و برای بیمار راحت تر است .