آکنه و لیزر

آکنه عارضه شایعی است که تقریبا" همه جوانان اعم از پسر یا دختر را به درجات مختلف گرفتار می کند به طوری که آمار مبتلایان به آکنه در آمریکا حدود 45 میلیون نفر می باشد که 34 درصد از آنها مرد و 27 درصد از آنها زن می باشند. در ایران هم مبتلایان به آکنه بالاترین رقم مراجعان به پزشکان پوست را تشکیل می دهند. جالب است که معمولا" شروع آکنه در حوالی سن بلوغ یعنی 15 سالگی است ولی در بعضی این سن به تاخیر افتاده و در سنین خیلی بالاتر تا حدود 45 سالگی ظاهر می گردد. آکنه با وجود شیوع فراوانش و اینکه عارضه بی خطری است ولی در صورت شدت با فشارهای روانی فراوانی همراه است که برای آتیه بیمارگران تمام می شود. عارضه عصبی زودرس در مبتلایان به آکنه شدید گوشه گیری و احساس خجالت و از دست دادن اعتماد به نفس و کاهش کارآیی درسی و شغلی است و اما عارضه دیررس، جوشگاه های آکنه است که به شکل فرورفتگی های کوچک و بزرگ صورت جوان را برای همیشه بدمنظره و آبله گون می نماید.

مکانیسم تشکیل ضایعات آکنه اختلال در شاخی شدن مجرای قیفی شکل فولیکول پیلو سبابه است که منجر به انسداد این مجرا گشته و مانع خروج چربی مترشحه از غدد چربی می گردد. این مجموعه سبب ایجاد ضایعاتی می گردد که به آنها کمدون بسته یا جوش سرسفید می گویند. انسداد مجرای خروجی چربی و ایجاد کمدون سبب تکثیر باکتری موسوم به پروپیون باکتریوم آکنه می گردد.

(Propionbacterium Acnes) ازدیاد این باکتری سبب تبدیل چربی حبس شده در مجرا و تجزیه آن به اسیدهای چرب می گردد واین واکنش سبب تبدیل ضایعات آکنه ای بدون التهاب به ضایعات التهابی می گردد و لذا با تجویز ترکیبات کراتولیتیک مانند ویتامین A اسید و یا اسیدهای میوه و تمیزکردن پوست با شوینده های مناسب می توان به درمان آکنه کمک کرد و اما در صورت پیدایش ضایعات التهابی و ایجاد جوش های چرکی و دردناک می توان از آنتی بیوتیک های موضعی یا سیستمی استفاده کرد.

در مورد آنتی بیوتیک های سیستمی گرچه معمولا" هیچ عارضه ای نداشته ولی اغلب طول مدت درمان منجر به نگرانی بیمار یا والدین او گشته سبب قطع درمان می گردد.

در موارد شدیدتر مجبور به استفاده از ویتامین های A قوی می گردیم که آنها را Isotretinoin می نمایند. این دارو به نحو معجزه آسایی سرنوشت مبتلایان به آکنه را تغییر داده است ولی متاسفانه بیماران را به حدی از عوارض آن می ترسانند که بیمار و خانواده اش را متحیر و مستاصل می کند در حالی که این دارو در تمام دنیا سالیان دراز است که با رعایت موازین لازم با موفقیت فراوان و بدون گرفتاری و عارضه چشمگیر مصرف شده است و اما اخیرا" معلوم شده که لیزر هم می تواند آکنه را درمان نماید. نمونه این لیزرها دیود 1450 نانومتری است که اختصاصا" غدد چربی پوست را هدف قرار داده و مانع فعالیت آن می گردد. تعداد دفعات درمان 3 تا 4جلسه و فاصله جلسات درمان 3 تا 4 هفته است و البته مصرف لیزر برای درمان جوشگاه آکنه اعم از CO2 و یا اربیوم و یا ND:YAG سابقه طولانی تر دارد. لیزر علاوه بر کاهیش فعالیت غدد چربی توسط پورفیرین حاصل از فعالیت کورینه باکتریوم آکنه جذب گردید و ایجاد ترکیباتی جدید و باکتری کش می نماید پس مانع تکثیر این باکتری و کاهش ضایعات التهابی آکنه هم می گردد. سرانجام با استفاده از این پدیده می توان از درمان فتودینامیک برای آکنه استفاده کرد به این معنا که با کمک از اسید 5 آمینولوولینیک موضع یا خوراکی و تاباندن پرتوهای مناسب آکنه را درمان می نمایند.

لیزر وفرورفتگیهای حاصل از آکنه

آکنه ازبیماریهای خیلی شایع است که تقریبا تمام افراد به درجاتی آنرا تجربه کرده اند . هدف ما از معالجه آکنه این است که نگذاریم آکنه منجر به جوشگاههای نامطلوب شود ورد پایی زشت ازخود به جای گذارد . لذا قبل از ایجاد اسکار باید آکنه را کنترل کرد ولی گاهی بیمار مراجعه نمی کند ویا دستورات طبی را درست انجام نمی دهد ویا آکنه خیلی شدید است وعلارقم درمان باز ازخود اسکار به جا می گذارد . اثر منفی جوشگاههای آکنه کمتر از اثر منفی خود آکنه نیست وتا ابد همراه بیمار می ماند اما خوشبختانه به کمک لیزر CO2 فراکشنال و رادیوفریوکونسی می توان اسکار آکنه را تاحد زیادی برطرف وقابل تحمل کرد